środa, 28 października 2015

Jak kura pazurem, czyli jak piszą lekarze vol. 2

Dalej drążąc temat ponownie zapytuję: jak to właściwie jest? Lekarze piszą na receptach i zaleceniach jak (przytoczona w tytule) kura pazurem? Zastanawia mnie, czy to tylko stereotyp, czy jednak prawda? Poszperałam w Internecie (ach, te nieocenione, anonimowe fora!) i najczęściej wymienianie (oczywiście nie przez lekarzy, tylko przez pacjentów) powody brzydkiego charakteru pisma to:

Lekceważenie pacjentów - nie muszą wiedzieć, co jest napisane na recepcie 
Troska o pacjentów - szybka i sprawna obsługa w gabinecie 
Próba wywyższenia się - pacjent i tak nie zrozumie 
Pośpiech - następni czekają w kolejce 
Zmęczenie - setna recepta dziś... 
Przyzwyczajenie ze studiów - dużo informacji do zanotowania 
Rytuał - bo inni lekarze tak piszą*


Sprawa robi się poważna, gdy farmaceuta źle odczyta receptę i wyda nieodpowiedni lek - na szczęście to rzadkość. Częściej w wyniku pomyłki lekarza na recepcie, pacjenci muszą do niego wracać po poprawkę. Rozumiem ich irytację - znowu trzeba odstać swoje w kolejce w przychodni i ponownie w aptece, ale z drugiej strony tylko gdy się nie pracuje, nie popełnia się błędów, prawda? Zresztą niektóre apteki idą na rękę pacjentom i wzywają medyków, by poprawili swój błąd - M. zdarzyła się taka sytuacja. Zresztą też anegdotyczna, bo przybył do apteki po dyżurze, w t-shircie i krótkich spodenkach, więc farmaceutka nie uwierzyła mu, że jest lekarzem i kazała się wylegitymować. Ciekawe, czy ta sytuacja miała wpływ na ubraniową przemianę M. - teraz do pracy chodzi tylko w koszulach z krawatem...

Zachęcam też do przeczytania artykułu "Internet śmieje się z lekarskich recept...". Dowiecie się z niego, jakie jest stanowisko Naczelnej Izby Lekarskiej i Aptekarskiej w tej sprawie.



- Panie doktorze! Jest pan geniuszem! 
Zapisał mi pan lekarstwo, po którym natychmiast wyzdrowiałem!

- Geniuszem to jest aptekarz, bo ja panu omyłkowo dałem kartkę,
na której rozpisywałem długopis…

***

* - kolejność wymienionych przeze mnie powodów jest przypadkowa


4 komentarze:

  1. W sumie to ciekawe, czemu każdy lekarz brzydko pisze :D Nie spotkałam się jeszcze z jakimś, który miałby ładne pismo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz przyjść do M., najlepiej incognito ;)
      A.

      Usuń
  2. Rozpoczęłam niedawno pracę, jako pielęgniarka i muszę przyznać, że wypisywane zlecenia są bardzo niestarannie delikatnie mówiąc:( Jeśli w zespole ma się w porządku koleżanki to nie jest jeszcze problemem, znacznie gorzej jak nie ma się do kogo zwrócić o pomoc, a od realizacji zlecenia, może zależeć czyjeś zdrowie, czy życie :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, piszę o tym z przymrużeniem oka, ale tak naprawdę to bardzo ważna sprawa.
      Pozdrawiam!
      A.

      Usuń

Będę wdzięczna za każdy komentarz, ale spamerom i hejterom dziękuję, nie publikuję!